Home » Wartość nauki i wiedzy » ŁĄCZENIE POJĘĆ

ŁĄCZENIE POJĘĆ

„Wiedzy” pokrewna jest „nauka”. Niekiedy i tych pojęć używa się zamiennie, np. w zwrotach: nauka grecka (helleńska) = wiedza grecka.Częściej łączy Się te dwa pojęcia: „wiedza naukowa”. Tak czy owak słowa-pojęcia: wiedza, nauka i poznanie, są bliskoznaczne. Posługiwać się będę odtąd zasadniczo pojęciem wiedzy. Mowa bę­dzie o wiedzy, o jej składnikach, o sensie ich istnienia obiektywne­go oraz o związkach i „strukturach” składników różnych.Co to znaczy i na czym polega „obiektywne istnienie wiedzy”? Przede wszystkim: czy jest to istnienie naprawdę bezosobowe? Tak się to zazwyczaj rozumie, gdy używa się znanego zwrotu: „współczesny stan wiedzy naukowej” lub zwrotów podobnych: „nauka dziewiętnastowieczna”, „nauka polska” itp.Cóż to mamy na myśli, posługując się nimi? Rozpatrzmy rzecz na przykładzie: „współczesny stan psychologii”. Czy jest nim stan psychologii? Czy jest nim stan wiedzy psychologicznej najwy­bitniejszych specjalistów w tej dziedzinie? Raczej nie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>